Zrelaksowany.pl

Spokój ducha od ucha do ucha :)
Uważność

Uważność

Aby ćwiczenia relaksacyjne przynosiły zamierzone efekty niezbędna jest uważność. Świadomość tego co się właśnie dzieje –we mnie i dookoła mnie. Bez oceniania, szufladkowania co jakie jest –dobre czy złe. Po prostu zauważanie swoich myśli, odczuć, wrażeń. Już sama uważność jest niesamowicie efektywną techniką relaksacji dlatego, że osadza w teraźniejszości. A w trwającej chwili nie ma stresu – jest tylko działanie lub jego brak. Stres występuje w odniesieniu do przeszłości – gdy analizujesz coś co się stało i nie bardzo ci się to podoba – ale przeszłości się nie zmieni, więc nie ma to za bardzo sensu. Można jedynie wyciągnąć z niej wnioski. Spinać się można też przyszłością – bać się tego co się zdarzy, wyobrażać sobie niestworzone historie itd. – ale przyszłość jest niewiadomą i często przynosi niespodzianki. Szkoda puszczać pary w gwizdek i się tym męczyć. Wszystko co można zrobić to przygotować się do niej teraz – działać i na tym się skupić. Nie wybiegając myślami ani do przodu ani do tyłu pozostaniesz w teraźniejszości odczuwając spokój. Ale jak to zrobić?! Zwykle działamy nawykowo, a to nie wymaga skupienia i myśli mogą wybiegać w przeszłość, przyszłość, błądzić i prowadzić na manowce. Ćwiczenia uważności mają za zadanie przerwać nawyk i sprowadzić umysł do zajęcia się tym co się właśnie dzieje. Można je wykonywać wszędzie i dzięki temu nie działa wytłumaczenie „nie mam na to czasu” Nie dość że możesz je wpleść w swoje zwykłe działania, to jeszcze mają szansę zwiększyć efektywność Twojego działania dzięki świadomemu działaniu.

Ćwiczenie uważności na najbliższy tydzień: posługuj się ręką niedominującą

Większość ludzi do wykonywania rutynowych czynności używa tej samej ręki, w moim przypadku jest to prawa ręka. Jest dobrze wytrenowana i posługuję się nią automatycznie bez skupiania uwagi. I wtedy mogę być myślami zupełnie gdzie indziej. Jeżeli chcecie trenować przebywanie w teraźniejszości spróbujcie dać urlop ręce dominującej i zatrudnić do pracy tę drugą. Proponuję, aby były to proste czynności wykonywane każdego dnia takie jak mycie zębów, jedzenie sztućcami, czesanie się, a może nawet pisanie. Może się okazać że ta druga ręka jest naprawdę nieporadna. Będzie to okazja do okazania sobie zrozumienia i współczucia, co ułatwi empatię gdy innym coś nie będzie wychodzić. Obserwujcie odczucia w obydwu rękach, bo mogą być naprawdę ciekawe! Co zrobić żeby nie zapominać o tym ćwiczeniu. Można oznaczyć czymś rękę niedominującą – założyć obrączkę, pierścionek lub pomalować inaczej paznokcie – tu kobiety mają większe pole do popisu – albo przykleić plasterek.

Powodzenia! Podziel się proszę w komentarzach swoimi wrażeniami z wykonywania ćwiczenia, bądź inspiracją dla innych!

Bibliografia i inspiracje do ćwiczeń:

Jon Kabat-Zinn – Gdziekolwiek jesteś – bądź, Życie – piękne katastrofa
Bays Jan Chozen – Mindfulness – jak wytrenować dzikiego słonia

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.