Zrelaksowany.pl

Spokój ducha od ucha do ucha :)
Joga Nidra

Joga Nidra

Joga to system, metoda, dzięki której można dokonać wglądu w swoje procesy świadomościowe. Opiera się na indywidualnym doświadczeniu dotykającym różnych wymiarów człowieka. Dzięki temu na wiele sposobów może wpływać na spokój umysłu. W naszej kulturze często kojarzy się ze specyficznymi ćwiczeniami fizycznymi, choć to tylko jedna z jej części. Publikacji o jodze napisano już wiele, więc nie widzę sensu pisania kolejnej. Nie ulega wątpliwości, że jednym z efektów poszczególnych jej stopni, a w szczególności ich synergii, jest efekt relaksacyjny, dobre samopoczucie i spokój ducha. Jednocześnie warto mieć świadomość, że istnieje naprawdę wiele szkół i odmian jogi, które między sobą mogą się mocno różnić. Tak naprawdę każdy nauczyciel czy instruktor tworzy swoją własną wersję jogi, więc warto bywać w różnych miejscach i doświadczać pod kątem osobistych potrzeb. Jak w każdej praktyce istotne jest aby pierwsze kroki na macie stawiać pod okiem doświadczonego prowadzącego, gdyż nieumiejętne i nieświadome działanie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Prędzej czy później i tak praktyka osobista stanie się podstawą, gdyż każdy jest niepowtarzalny i potrzebuje odnaleźć swoją drogę.

Joga nidra jest praktyką piątego stopnia jogi klasycznej – wycofania zmysłów. Niezależnie od tego może być samodzielną techniką docierania do swojego wnętrza i do organicznej ciszy, która się tam znajduje, będąc osiągalna właśnie dzięki głębokiej relaksacji. Bodźce napędzające myśli, wyobrażenia i emocje przestają być w pewnym sensie agresywne, dzięki czemu można poznać ich prawdziwą naturę, przyjrzeć się im bliżej bez poczucia chaosu i dysharmonii. W naszym kraju nidrę spopularyzował profesor AWF we Wrocławiu – Leszek Kulmatycki, którego mam przyjemność być ciągle uczniem. Z kolei najwięcej sesji nidry na żywo przeżyłem z prowadzącą Magdą Kłos i były to niepowtarzalne przeżycia 🙂

W prosty sposób nidrę można określić jako metodę introspekcji i pasywnej uważności. Określone ćwiczenia fizyczne i psychiczne polegające na utrzymywaniu całkowitej pasywności ciała i umysłu prowadzą do wyciszenia, jednocześnie dając możliwość obserwacji i doświadczania wszystkiego co pojawia się w obrębie całego organizmu. Ich celem jest uzyskanie stanu rozluźnienia, dobrego samopoczucia, równowagi i dystansu do otaczającej rzeczywistości.

Mając doświadczenie sesje nidry można robić sobie samemu osobiście, choć gorąco zachęcam do pierwszych kroków z doświadczonym nauczycielem, który poprowadzi praktykę we właściwy sposób. Aby sesja nidry była efektywna, potrzebne jest ciche, najlepiej przyciemnione miejsce. Warto upewnić się, że nikt nie będzie nam przeszkadzał, że nie zadzwoni żaden telefon czy dzwonek do drzwi. Początkowe sesje trwają kilkanaście minut, z biegiem czasu wydłuża się je do kilkudziesięciu minut. W tym czasie leży się w zupełnym bezruchu na macie (dobierając właściwą dla siebie pozycję), dobrze jest więc przygotować sobie miejsce tak, aby było komfortowe – rozłożyć koc, podłożyć coś pod głowę, może wałek pod kolana i koniecznie przykryć się, gdyż podczas bezruchu temperatura ciała może się obniżyć. Prowadzący przed właściwą sesją może zaproponować ćwiczenia fizyczne, zaś już podczas leżenia prowadzi swoim głosem przez kolejne wyobrażeniowe kroki.

Trzeba mieć świadomość, że joga nidra nie jest hipnozą, ani jakimkolwiek ezoterycznym ćwiczeniem, którego celem jest wywołanie ekstatycznych przeżyć. Nie jest też ucieczką od realnego świata. Niezależnie od tego w stanie głębokiej relaksacji można doświadczyć np. zagubienia poczucia czasu, wrażenia zmian w poczuciu ciała fizycznego wynikających z rozluźnienia, spowolnienia lub zatrzymania procesów myślowych, a także poruszeń w sferze emocjonalnej. Osobiście miałem podobne przeżycia, jednocześnie byłem w pełni świadomy gdzie jestem i co się ze mną dzieje. Zaś poczucie wewnętrznej ciszy i spokoju po wszystkim – bezcenne!

Zainteresowanym tą metodą serdecznie polecam poniższe książki, które szczegółowo opisują zagadnienie, a na dołączonej płycie dostępne są dwie sesje nidry – dla początkujących 30 minut i dla zaawansowanych 49 minut.

Bibliografia:
1. Lesław Kulmatycki, Joga nidra. Sztuka relaksacji, Przestrzeń, Wrocław 2016
2. Lesław Kulmatycki, Joga nidra dla zaawansowanych, Przestrzeń, Wrocław 2019

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.