Zrelaksowany.pl

TAT TWAM ASI
Jak uwolnić się od stresu?

Jak uwolnić się od stresu?

No właśnie! Jak to zrobić?! Myślę, że nie ma opcji raz za na zawsze uwolnić się od stresu. Można za to codziennie w każdej chwili to robić. Tak jak wdychamy powietrze niosące świeżą energię i wydychamy to czego chcemy się pozbyć. Choć jak wielokrotnie wspominałem – np. tutaj – samo świadome oddychanie jest niesamowicie skutecznym sposobem na uspokojenie organizmu, można robić coś więcej. Kolejne inspirację wyczytałem w książce o tytule jak temat wpisu, autorstwa Jenifer Love (lekarz medycyny) i Kiell Hovik (doktor psychologii)

Ta para doświadczonych w temacie stresu naukowców zaproponowała opracowaną przez siebie metodę pięciu kroków:

^ Krok 1 – weź się w garść, czyli skup uwagę, pozyskaj obraz sytuacji, nazwij swoje emocje i znajdź sedno problemu. Pomocny temu może być mój wcześniejszy wpis pn. Fakty i wyobrażenia.

^ Krok 2 – określ obszar nad którym masz kontrolę, czyli zidentyfikowanie rzeczy które od ciebie zależą i tych, które są niezależne. O tym również pisałem wcześniej we wpisie pn. Zależne – niezależne.

^ Krok 3 – rzuć się w wir działania, czyli zajmij się tym co jest od ciebie zależne w praktyczny sposób. Zamiast siedzieć i się martwić – wstań i zrób co możesz! Popatrz na sprawy do wykonania w pozytywny sposób i aby sobie ułatwić – podziel zadania na łatwe i trudne.

^ Krok 4 – wyhamuj, czyli pamiętaj o sobie, o swoich potrzebach. Daj sobie czas na odpoczynek, a sprawom i innym ludziom – żeby dojrzewały do rozwiązania. Nie rób nic na siłę. Miej sprecyzowane cele i bądź dla siebie dobry.

^ Krok 5 – czego się trzymać, z czego zrezygnować, czyli zauważ jak zmieniło sytuacji zastosowanie poprzednich czterech kroków. Kontynuuj to, co ci służy, porzuć rzeczy negatywne.

Każdy z powyższych kroków jest szczegółowo rozwinięty w książce, przedstawione są pomysły i strategie na ich skuteczną realizację, poparte historiami z życia wziętymi. Są to konkretne wskazówki prostych czynności, które można wpleść w codzienne życie. Opisane są również przypadki takich jak depresja, osobowość borderline, nieuleczalny rak, przewlekły ból, chroniczne zamartwianie się, kryzysy w rodzinie takie jak m. in. rodzic alkoholik, wykorzystywanie seksualne, znęcanie, romans w wieku średnim, rozwód, śmierć rodzeństwa, bankructwo, uzależnienie, niepełnosprawne dziecko, spadek zdolności poznawczych czy urazowe uszkodzenie mózgu. I wiele innych ciekawych informacji. Polecam!


Your email address will not be published. Required fields are marked with *.