Zrelaksowany.pl

Blog o relaksacji i spokoju ducha
Doskonalenie relaksacji

Doskonalenie relaksacji

Relaksacja o której piszę na blogu nie jest stanem bierności lecz z założenia ma charakteryzować się dynamiczną równowagą pobudzenia i odprężenia – ciągłym dostosowywaniem do zmian, które zdarzają się w codziennym życiu. Systematycznie praktykując będziemy potrafili wyczuwać niepotrzebne napięcie występujące w organizmie – zarówno w ciele jak i umyśle. Dzięki świadomemu odprężaniu zarówno mózg jak i mięśnie będą skuteczniej dotlenione i odżywione, co da jaśniejsze myślenie i więcej energii do działania. Dzięki zrelaksowanemu podejściu do życia napięcia i troski pojawiające się na co dzień będą dobrą okazją do wykorzystywania tych metod w praktyce. Wymaga to jednak systematycznego i intencjonalnego rozwijania:
– świadomości własnej, czyli zdolności rozpoznawania w każdym momencie tego, czego doświadczamy za pomocą zmysłów, emocji, myśli,
– troskliwości i życzliwości, czyli drogi wiodącej do większej harmonii w naszych osobistych relacjach ze światem,
– pogodnej akceptacji losu, czyli postawy wdzięczności i otwartości wobec tego co nas spotyka, jako powodów do uczenia się i rozwoju,
– zaangażowania i odwagi, czyli aktywnych starań, aby realizować swój potencjał oraz pomagać innym.

Nie unikniemy stresu i napięcia w codziennym życiu. Jednak dzięki umiejętności relaksowania się na bieżąco łatwiej sobie z nimi poradzimy w taki sposób, że wykorzystamy ich siłę do działania zamiast destrukcji. Redukując zgiełk we własnym organizmie w sposób naturalny pojawi się spokój ducha i dobre samopoczucie.

Na co zwrócić uwagę podczas procesu doskonalenia zrelaksowanego podejścia do życia?

  1. Motywacja – czyli dobrowolność i pozytywne podejście do tematu.
  2. Regularna praktyka – potraktuj ją jaką stałą część swojego dnia. Wygospodaruj chociaż chwilę czasu na wykonanie ćwiczeń.
  3. Spokojne otoczenie – na początek jest to szczególnie ważne, aby nauczyć się reakcji organizmu i ich interpretacji. Mając już pewne doświadczenie praktyka będzie możliwa nawet w trudniejszych okolicznościach
  4. Skupianie umysłu – niezmiernie istotne na początku każdej praktyki. Ogranicza rozproszenie.
  5. Naturalność – czyli czujność oraz intensywność uwagi. Równowaga między spokojem a skoncentrowanym umysłem. Rozluźnienie.
  6. Właściwa postawa – koniecznie wyprostowany kręgosłup ułatwiający uważność. To działa nie tylko przy formalnej praktyce.
  7. Zewnętrzny i wewnętrzny przewodnik – podczas praktyki można korzystać z zewnętrznego prowadzenia (np. nagrania) albo mając już doświadczenie samemu prowadzić sobie sesję.
  8. Rozplanowanie w czasie – umiejscowienie czasu na praktykę w stosownym momencie dnia. Trudniej jest relaksować się podczas dużego zmęczenia, gdy jest się głodnym czy mocno najedzonym
  9. Przezwyciężanie trudności – głównie takich jak rozproszenie i senność. Warto je zauważyć, nazwać i obserwować.
  10. Wybór techniki – jest mnóstwo metod relaksacyjnych i nie każda może wszystkim pasować. Warto eksperymentować i znaleźć dla siebie odpowiednie.
  11. Uwalnianie napięcia – podczas relaksacji pojawiają się różne zjawiska, które są efektem nagromadzonego napięcia w ciele takie jak drgania ciała, pocenie, wizje, emocje. Jest to naturalne i najlepiej ich nie oceniać, zauważyć jak się pojawiają i znikają.
  12. Wewnętrzna i zewnętrzna dyscyplina – dzięki rozluźnieniu i świadomości niektóre życiowe problemy staną się bardziej widoczne. Być może wymagają zmiany i podjęcia decyzji – bez nich nie pójdziemy dalej w rozwoju.
  13. Zmiana świadomości – dzięki relaksacji rozszerza się nasza percepcja i możemy dostrzec pełniej pewne zjawiska w naszym życiu, czego efektem mogą być kolejne zmiany.
  14. Dynamiczne działanie – sesje relaksacyjne otwierają na przepływ energii przygotowujący do działania i warto ją wykorzystać po ich zakończeniu.

Literatura: Relaksacja, koncentracja, medytacja ~ Joel Levely

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.