Zrelaksowany.pl

Spokój ducha od ucha do ucha
Relaksacja progresywna Jacobsona

Relaksacja progresywna Jacobsona

Technikę tę dobrze obrazuje powiedzenie Żeby się zrelaksować trzeba się najpierw spiąć! 🙂 Czynność napinania i rozluźniania mięśni jest podstawą tego treningu.

Edmund Jacobson (1888 – 1983) lekarz medycyny wewnętrznej, fizjolog, psychiatra. Badając aktywność nerwowo – mięśniową udowodnił, że nadmierne napięcie mięśniowe jest powiązane z zaburzeniami emocjonalnymi.

Istotą tej metody jest rozwijanie umiejętności rozróżniania stanów napięcia od rozluźnienia. Celem relaksacji Jacobsona jest nauczenie się odczuwania wrażeń napięcia z własnych mięśni. A do tego niezbędny jest trening, który odbywa się etapami. Na początku nauka obejmuje zmniejszanie napięcia wyizolowanych mięśni przez ich napinanie i rozluźnianie, a następnie rozszerza się ćwiczenia na inne, trudniejsze do odczucia mięśnie. Później dochodzi się do automatycznego rozluźnienia w momencie rozpoczęcia relaksacji, aż w końcu do umiejętności rozluźniania także podczas normalnych aktywności w ciągu dnia.

Trening Jacobsona może być praktykowany w grupie lub w pojedynkę. Prowadzić może ktoś na żywo wydający instrukcje, bądź z nagrania – np. dostępnego na stronie relaksacja.pl, z którego również korzystam. Mając doświadczenie można samego siebie prowadzić bez pomocy z zewnątrz. Ważne, aby zapewnić sobie właściwe warunki relaksacji:

– spokojne wyizolowane miejsce,
– wygodna pozycja ciała,
– skoncentrowanie umysłu,
– pasywna i obserwująca postawa.

Praktykować najlepiej na leżąco, warto wtedy zadbać o ciepły ubiór, okrycie i izolację od podłogi, choć można też wykonywać ćwiczenia na siedząco. Wszystko zależy od warunków jakimi dysponujemy a także tego czy będziemy napinać i rozluźniać całe ciało czy tylko jego poszczególne części.

Istotne jest aby podczas treningu swoją uwagę skoncentrować na odczuwaniu różnicy między stanem napięcia i rozluźnienia mięśni, bo to jest klucz działania metody.

Jak przy każdym innym działaniu w tej materii, subiektywne odczucia mogą być różne, a efekty często wiążą się z systematycznym wykonywaniem ćwiczeń przez dłuższy czas. Zachęcam do próbowania różnych dróg odczuwania spokoju ducha, aby znaleźć dla siebie na dany czas odpowiednią 🙂

Zainteresowanym szczegółami tej techniki polecam literaturę:
Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji – Lesław Kulmatycki, Katarzyna Torzyńska
Relaks i autosugestia – Stanisław Siek

… lub kontakt mailowy 🙂

Notatka z przykładowym treningiem Jacobsona

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.